Het is de eerste Marokkaanse bank in Nederland. Chaabi wil binnen 6 jaar 10
tot 20 procent van de ruim 340.000 Marokkaanse Nederlanders als klant
hebben. Zonder daarbij islamitisch bankieren aan te bieden.

De bank gaat dezelfde producten aanbieden als Nederlandse banken. "We gaan
niet islamitisch bankieren, maar respecteren de sharia wel”, licht
directeur Hassan El Basri toe. Islamitisch bankieren is bankieren volgens de
principes van de sharia, de islamitische wetgeving. De sharia verbiedt onder
meer het berekenen van rente of riba.

"De positie van De Nederlandsche Bank is niet duidelijk”, aldus El Basri.
Bovendien moet volgens hem eerst worden geanalyseerd hoe groot de vraag is.
De Rabobank heeft dit eerder onderzocht, maar besloot er vooralsnog niet mee
verder te gaan.

Geen varkensvleesinvesteringen
De bank respecteert de sharia onder meer door niet in bedrijven te investeren
die iets te maken hebben met varkensvlees of de wapenindustrie. Als klanten
geen rente willen ontvangen, is dat ook mogelijk. "Maar dat kan ook bij
iedere andere bank, als je dat vraagt.”

"We onderscheiden ons doordat we de Marokkaanse taal en cultuur kennen”, legt
de directeur uit. De bank, die in Marokko 750 vestigingen telt en ruim 3
miljoen klanten heeft , richt zich niet alleen op Nederlands-Marokkaanse
klanten, maar ook op particulieren en bedrijven die in Marokko zaken willen
doen.

Britse halahypotheken
In Engeland is islamitisch bankieren wel in opkomst. De Britse banken HSBC en
Lloyds bieden producten aan zoals halal-hypotheken. Dat is in Nederland
ingewikkelder door de hypotheekrenteaftrek.

Groeiplannen
De Nederlandse uitbreiding weerspiegelt GBP's groeiplannen om veertig Europese
filialen te openen. De bank heeft al vestigingen in Frankrijk, Italië en
Spanje. Voor de zomer werd in een voorbereidende fase het eerste filiaal van
de Chaabi Bank in Rotterdam geopend. Daarna volgden Utrecht, Den Haag en
Amsterdam. Bij de Nederlandse tak van het bedrijf werken inmiddels 25 mensen.

Voor het eerste jaar in Nederland verwacht El Basri nog niet veel klanten.
"Het is niet makkelijk van bank te veranderen.'' De bank probeert klanten te
trekken door in de marketingactiviteiten zowel de Nederlandse als de
Marokkaanse identiteit te benoemen. "Zo hebben we een poster met een molen
en een Marokkaan. Daarbij staat de tekst: Twee landen, een hart, een bank.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl